Een parfum dat herinneringen oproept; het comfort van schone was; de aangename sensatie die wordt geproduceerd door een verfrissende douchegel zijn allemaal voorbeelden van hoe geur waarde toevoegt aan ons leven. Geuren geven geluk, ontspanning of een gevoel van ontsnapping; het verhoogt het gevoel van eigenwaarde; het stelt ons in staat om onze uniciteit en persoonlijkheden uit te drukken. Geur heeft echter een economisch en maatschappelijk belang. Parfums kunnen heilig zijn, gebruikt bij de aanbidding van de goden of de internering van de doden; ze kunnen een show van prestige en superioriteit zijn, gedragen door aristocraten, atleten, staatslieden en vorsten; of ze kunnen therapeutisch zijn, gebruikt om long- en huidziekten te behandelen. Parfums waren een element van ritueel, schoonheid en handel in het oude Griekenland, Egypte en het Romeinse rijk, net als nu.
Wat is geur?
Sommige cosmetica specificeren ‘geur’ als een van hun ingrediënten, wat verwijst naar het gebruikte chemische mengsel. Omdat deze formule in de eerste plaats intellectueel eigendom is, zal deze per product verschillen. In dit geval gebruikt de FDA de term geur om te definiëren wat een schoonheidsproduct zijn specifieke geur geeft. De FDA-definitie van geur omvat het woord ‘parfum’, wat impliceert dat de chemische samenstelling van een parfum het zijn ‘handtekening’ geeft en het onderscheidt van andere.
Wat is parfum?
Deze definitie onderscheidt geur van parfum door te verwijzen naar een ‘vloeibaar preparaat’, waarbij de term ‘parfum’ wordt gelijkgesteld met goederen zoals oliën, sprays en roll-on gels.
De geur van succes
De geur industrie staat centraal in een verfijnde en wereldwijde geurwaardeketen en levert een aanzienlijk economisch en sociaal belang voor leveranciers, fabrikanten van consumentenproducten, detailhandelaren en individuen over de hele wereld. Deze goede impact is niet onbedoeld. Het is het resultaat van goed bedrijfsbeheer, innovatie en creativiteit, die allemaal worden ondersteund door het juiste beleid en de juiste regelgeving.
Van leveranciers tot producenten van consumentenproducten en handelaren, de geurindustrie vormt de kern van de waardeketen. Omzet drijft waarde, maar succes in deze gecompliceerde waardeketen maakt het mogelijk. Als platformtechnologie bevordert geur creativiteit en het genereren van waarde stroomafwaarts, waardoor bedrijven in consumentenproducten en handelaren kunnen gedijen en banen kunnen creëren. Leveranciers en de gemeenschappen die het bedient, profiteren van geur. De stroomopwaartse toeleveringsketen voor de geurindustrie is gediversifieerd en mondiaal, wat zorgt voor waardecreatie, werkgelegenheid en bredere voordelen voor de gemeenschap.
Over de hele wereld draagt de geurbranche bij aan het scheppen van werkgelegenheid en economische voordelen. Ingrediënten en middelen voor de geurindustrie worden betrokken van leveranciers over de hele wereld. De industrie genereert geurstoffen die voldoen aan de emotionele eisen van mensen en functionele problemen aanpakken met behulp van organische en conventionele grondstoffen die wereldwijd worden geleverd. Gelaagde geuren op basis van hoe vluchtig ze zijn of hoe gemakkelijk ze verdampen, creëert een parfum. De eerste geur die je ruikt in een parfum is de topnoot, die snel verdampt. Het grootste deel van een geur bestaat uit midden- of hartnoten. Basisnoten zijn fixeermiddelen; ze bevatten en combineren de andere elementen, en ze blijven het meest op de huid zitten, dus je neemt ze altijd waar in samenhang met de andere geuren van het parfum. Geuren van dierlijke oorsprong waren en zijn nog steeds de meest waardevolle basisnoten in de oudheid.
Wat gaat er in parfums en geuren?
Plantaardige materialen zoals zaden, bloemen, hout, bladeren, harsen en tandvlees werden gebruikt om aroma te geven. Van dieren afkomstige stoffen zoals muskus en civet, dit zijn klieroliën die worden gegenereerd door respectievelijk het muskushert en de civetkat, en ambergrijs, een eigenaardig materiaal dat vrijkomt en af en toe wordt uitgebraakt door potvissen, kwamen ook veel voor. In hun natuurlijke staat zijn deze geuren intens en zelfs onaangenaam, maar in combinatie met andere geuren dienen ze als fixeermiddelen, versterken ze en helpen ze langer mee te gaan zonder hun geuren aan de mix toe te voegen.
Duurdere geuren zijn, net als in het verleden, afhankelijk van natuurlijke ingrediënten zoals etherische oliën gewonnen uit bloemen, kruiden en fruit, terwijl goedkopere parfums afhankelijk zijn van synthetische oliën die natuurlijke geuren nabootsen. Bepaalde lichaamsgeurproducten zijn bedoeld voor therapeutische doeleinden. Volgens de wet worden producten die voor dit soort gebruik zijn bedoeld, in specifieke gevallen geclassificeerd als medicijnen of cosmetica en farmaceutische producten. Cosmetische geuringrediënten moeten aan dezelfde veiligheidseisen voldoen als andere cosmetische ingrediënten. De wet heeft geen FDA-goedkeuring nodig voordat ze kunnen worden verkocht, maar ze moeten veilig zijn voor de menselijke gezondheid wanneer ze worden gebruikt volgens de schriftelijke richtlijnen of waarin ze vaak worden gebruikt. Cosmeticafabrikanten en verkopers hebben een wettelijke verplichting om ervoor te zorgen dat hun goederen veilig zijn en correct geëtiketteerd.
De spelers op de markt worden naar schatting gemotiveerd door de verhoogde vraag naar parfums en geuren. Zo fuseert Koninklijke DSM NV met de Zwitserse ingrediëntenfabrikant Firmenich om ‘s werelds grootste geurfabrikant te vormen, waarmee de metamorfose van het bedrijf van een chemiebedrijf naar een bedrijf dat zich meer op consumptiegoederen richt, wordt voltooid. Volgens de bedrijven zal het gecombineerde bedrijf een jaarlijkse omzet hebben van meer dan 12 miljard dollar. In Amsterdam steeg het aandeel DSM maar liefst 13%. De transactie voltooit de make-over van DSM, aangezien het Nederlandse chemiebedrijf zijn engineeringdivisie verkoopt en de krachten bundelt met een klein smaakbedrijf dat al bijna een eeuw door dezelfde familie wordt gecontroleerd. In de kleine markt van parfumgeuren en smaken van eten en drinken creëert de voorgestelde deal een uitdager. De industrie wordt geleid door een paar bedrijven, waaronder Givaudan SA, dat klanten bedient, waaronder LVMH en Nestle SA.
Conclusie
De terminologie kan veranderen naarmate de taal evolueert, maar de concepten zijn niet uitwisselbaar voor de veeleisende geurconsument. Wereldwijde bereidingsbedrijven besteden elk jaar een deel van hun omzet aan het creëren van nieuwe aromatische verbindingen. Dergelijke synthetische materialen zullen beschikbaar zijn voor aankoop zodra ze zijn geproduceerd en zullen uiteindelijk worden gebruikt in de formuleringen van toekomstige geuren. Biotechnologieën worden door bedrijven gebruikt om zich te concentreren op nieuwe projecten. Kunstmatige intelligentie (AI) en big data vinden ook hun weg naar de geurindustrie en stuwen deze vooruit. Ook het maken van parfum was tot dan toe grotendeels ambachtelijk gebleven. Daarom zullen toekomstige geuren milieuvriendelijker zijn, en deze trend is al aan de gang.